reklama

Fico, pop music a štatisti.

Neriešme Fica. Fico má svoje prieskumy a svoj Váhostav. Hľadajme príčinu. Príčinou je neúcta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Začnem okľukou. Keď som mal 18 a nevzali ma na právo, skončil som v barovej kapele obklopený o generáciu staršími muzikantami. Kapelník mi povedal: “Vieš aký je rozdiel medzi tým, keď vidí mama a jej dieťa v telke M.Jacksona v USA a na Slovensku? USA mama povie: “Keď budeš celý život tvrdo makať, mohol by si byť úspešný ako tento ujo!”

Slovenská mama povie: “Vypni tú opicu, to sa nedá počúvať!”

A tam je to celé. Máme to v génoch. Česi majú “Co Čech to muzikant ”, my máme “Cigán hraj!”.

S touto diagnózou žije každý slovenský muzikant. S touto diagnózou poslucháča žije slovenské radio. Síce by chcel “viac slovenskej hudby” ale všetka je zlá, lebo je naša.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minulý rok som s kolegami produkoval TV show The Voice v Rumunsku. 40% domácej tvorby zo zákona v rádiách, hrajú ešte viac. Domáci mi s hrdosťou púšťali miestne kapely a pýtali sa na našu hudbu. A ja som hovoril “čo ja viem, neviem…”. Je to tak. Máme to v génoch.

A teraz k tomu, čo sa stalo. Žiadny muzikant nemá blízko k štátom nariadeným pravidlám. Muzikanti ich porušujú. Alebo o tom aspoň spievajú. To, čo sa stalo nie je o zištnej láske k Ficovi, nepoznám nikoho z branže, komu je blízky. Všetci, ktorí do toho išli vedia, že budú terčom posmechu a vedia, že sebe nepomôžu. To, čo sa stalo, je akt niekoho, kto nemá čo stratiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kde sa to zlomilo? 10 rokov som robil v komerčnom rádiu. Boli sme presvedčení, že máme svoj formát a budeme hrať to, za čo sa postavíme. Ako prví sme zahrali J.Kirschner, Polemic, Paru, Pehu, IMT... Bolo ťažké a trápne vysvetľovať intepretom, ktorých sme hrať nechceli, že sa podľa nás do nášho rádia nehodia. A robili sme chyby. Ale vysvetľovali sme.

Dnes sa chyby nerobia. Dnes sa robí štatistika. A funguje. Dramaturgov nahradili štatisti. Akurát štatisti dostali pocit, že hudbe rozumejú. A odpovede muzikantom, z ktorých niektorí nemajú problém vypredať športové haly sa so sebavedomím štatistov tiež menili. Nasledovné riadky sú citáty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • neprešli ste prieskumom

  • vaša skladba sa nám páči aj sa hodí do formátu, ale nemáme priestor

  • vaša pesnička je pekná. ale je veľa pekných pesničiek

  • dajte mi dôvod, aby ma vaša pesnička zaujímala

  • slovenský poslucháč nechce počuť slovenskú hudbu

  • môžme sr*ť slovenské kapely

  • jeb*ť celú slovenskú pop music

Tam niekde sa to zlomilo.

„Jeb*ť rádia. Nech to majú zákonom...“

Je to o úcte. Úcte k ľuďom s talentom. Úcte k súkromnému vlastníctvu a podnikaniu. Úcte ku kumštu. Začnime znovu s tým, že sa k nej vrátime.

Peter Graus

Peter Graus

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Bývalý hudobný dramaturg a neskôr riaditeľ Funradia. Hudobný producent. Spolumajiteľ CreativeMusicHouse. Ako producent spolupracoval s. R. Muller, Tina, Z. Smatanová, L.Bílá, M.Gombitová, Misha... Otec. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu